Motor circuit trainen in Frankrijk

Motor circuit trainen, wat is dat precies

Elke motor rijder kan op het circuit trainen. Dit is geen wedstrijd, maar circuit ervaring opdoen. De hele dag rondjes rijden om je techniek te verbeteren. Meer is het eigenlijk niet. Het is vooral leuk. Maar hoe werkt het nu precies?

Er zijn verschillende circuits waar je als particulier kan rijden. In Nederland zijn er speciale dagen op het circuit van Assen en Zandvoort. In dit blog vertellen we meer over motor circuit rijden in Frankrijk, omdat er in Frankrijk en met name in Noord Frankrijk veel meer mogelijkheden zijn.

Circuit trainen doe je met een organisatie. Deze organisaties huren zo’n circuit af voor een dag of 2 dagen en jij schrijft je in bij de organisatie zodat je op de motor op het circuit kunt rijden. De organisatie deelt de deelnemers in groepen. Beginners, gevorderden en experts. Jij geeft aan hoeveel ervaring je met circuit rijden hebt en in welke groep je gaat rijden. Als blijkt dat je flink sneller of juist langzamer bent dan het gemiddelde van de groep waarin je rijdt, dan kun je overstappen naar een andere groep. Dit doe je nooit uit jezelf, maar overleg je met de organisatie.

Veiligheid op het circuit

Alle motoren die op het circuit rijden worden gekeurd op geluid en veiligheid. Nummerplaten en spiegels moeten verwijderd worden, lampen afgeplakt en loszittende delen verwijderd. Alles voor de veiligheid en om de kans op verwondingen bij een valpartij te verminderen.

Het verschilt per organisatie hoeveel groepen er zijn en hoeveel manches je per dag kunt rijden. De manches duren meestal 20 minuten en dat is echt lang genoeg. Op de motor circuit rijden is vermoeiend. Zeker als het warm of juist nat is. Je rijdt tussen de 5 en 8 manches per dag en dan ben je echt kapot.

Het voordeel van motor circuit rijden is dat iedereen dezelfde kant op rijdt en ongeveer dezelfde snelheid heeft. Er steken geen andere weggebruikers over en het is relatief veilig. Enkel overmoedige motorrijders kunnen een gevaar vormen voor zichzelf en voor anderen. Houdt altijd je hoofd erbij en gebruik je verstand. Ga naar de briefing en houd je aan de regels.

Organisaties waarmee wij ervaring hebben

Trackdudes

Trackdudes is een Engelse/Belgische organisatie. Ze spreken Nederlands, Engels en Frans. Wij zijn onlangs met deze organisatie op het circuit van Folembray geweest en onze ervaring met hen is zeer positief. Het zit gewoon goed in elkaar.

Ze rijden met 3 groepen en 8 manches per dag en dat is echt veel. Ze bieden gratis broodjes aan voor het ontbijt en een gratis borrel aan het eind van de eerste circuit dag. Het hangt van het circuit af of ze 1, 2, 3 of 4 dagen rijden. Voor beginners is er de mogelijkheid om achter een instructeur te rijden en zo de ideale lijnen van het circuit te leren kennen. Dit kan overigens met alle organisaties. Er is een technische-, banden- en brandstofservice.

Onze ervaring is dat de snelheid in alle groepen hoog lag. Dit kan ook komen door het langgerekte circuit of door deelnemers van deze organisatie die wat meer ervaring hebben. Ondanks de hoge snelheid was er in 2 dagen tijd met 3 groepen en 8 manches per dag per groep, dus 48 manches van 20 minuten slechts 1 eenzijdige valpartij zonder gevolgen. Chapeau! Het is overigens een genot om de eigenaar in de snelste groep rond te zien rijden.

Trackdudes organiseert de meeste circuit dagen in Frankrijk en Spanje.
Meer informatie vind je op Trackdudes.co.uk.

motor circuit trainen
Foto van Trackdudes

Classics on Track

Classics on Track is een Belgische organisatie. Zij organiseren slechts één keer per jaar een circuit dag op het circuit van Croix en Ternois, speciaal voor klassieke motoren.

Richard heeft dit jaar meegereden en ook dat is ons goed bevallen. De organisatie zat zeer goed in elkaar. De keuring van de motoren was bij deze organisatie de strengste en dat is goed. Er zijn 5 groepen, waarvan 1 met zijspannen en er worden 5 manches per groep gereden. Deze dag moet je zijn als iets dat je een keer meegemaakt moet hebben, vooral omdat het uitsluitend klassieke motoren waaronder zijspannen zijn die hier meerijden.
Meer informatie vind je op Classicsontrack.be

Track Days 4 all

Een oude bekende van ons is Track Days 4 all. Met deze organisatie zijn we jarenlang naar het circuit van Ecuyers geweest en zelfs een keer naar Cartagena in Spanje. Deze organisatie rijdt over het algemeen met 4 groepen en 5 manches per dag per groep. De organisatie zorgt voor technische- en bandenservice en tegen betaling kun je achter een instructeur rijden.

Een aantal jaren geleden is deze organisatie overgenomen en wij vonden de circuit dagen daarna erg duur geworden. Track Days for all organiseert circuitdagen in Assen en Ecuyers in Frankrijk.

Motor Circuit rijden op circuits waar wij ervaring mee hebben

Circuit Folembray Arena

De Folembray Arena ligt ten Noord-Westen van Reims, 385 kilometer van Utrecht. Je kunt kamperen op het hoger gelegen betonen terrein achter de cafetaria of op het middenterrein van het circuit. Hier is vooral gras. Op beide plekken is een unit met toiletten en douches. Er is zijn meer dan voldoende stroomunits.
De cafetaria is tijdens circuitdagen geopend tot eind van de middag.

Het circuit ligt letterlijk aan de rand van het dorp Folembray waar je zo heen loopt. Er is een bakker die elke ochtend open is, ook op zondag.

Het circuit van Folembray is 2 kilometer lang, zeer langgerekt met 2 haarspeldbochten. De snelheden liggen hoog is onze ervaring. Het asfalt is goed.
Meer informatie vind je op Folembray-arena.fr.

Circuit de Croix-en-Ternois

Het circuit van Croix-en-Ternois ligt ten Westen van Atrecht en ten zuiden van Rijssel, zo’n 330 kilometer van Utrecht. Je kunt op meerdere plekken en verschillende lagen kamperen. Er zijn randen van gras, maar het meeste is asfalt en grint. Stroomunits zijn er voldoende. Er zijn overal units met toiletten en douches en in het hoofdgebouw is een (beperkt) restaurant met cafetaria. Houdt er wel rekening mee dat rond 17.00 uur alles dicht is.

Het circuit ligt aan de hoofdweg en het is een behoorlijk stuk lopen naar het dorp.

Het circuit de Croix-en-Ternois is ook 2 kilometer lang, maar heeft meer bochten dan Folembray. Het asfalt is minder goed onderhouden.
Meer informatie vind je op Circuitdecroix.com

Circuit de Ecuyer

Het circuit de Ecuyer ligt in de prachtige Champagne streek ten Zuid-Westen van Reims, 450 kilometer van Utrecht. Je kunt er kamperen, maar er is niet altijd voldoende plek. Er is een flink grasveld waar je een tent kunt opzetten, maar de paddock is meestal te klein voor alle campers en busjes. Direct buiten de paddock is nog een gravelparkeerplaats waar je ook kunt overnachten. Stroomunits zijn er niet heel veel en de stroom valt tijdens circuitdagen wel eens uit als er veel bandenwarmers gebruikt worden. Veel rijders nemen een aggregaat mee.
Er zijn toiletten en douches en op circuitdagen zijn er snacks te koop.

Het circuit is een stuk langer dan bovengenoemde circuits, namelijk 3,5 kilometer lang. Het is een goed onderhouden en behoorlijk technisch circuit.
Meer informatie vind je op Circuitdesecuyers.com

Ik maakte het volgende filmpje:


Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *