Anders reizen: op de brommer

Op de brommer: iets langzamer en toch nog snel

Op de brommer naar Oostende. Een jaar geleden was het een spontaan idee van mijn lief en dus gingen we dit jaar op de brommer naar het Eastend Festival in Oostende. Eastend is een vintage festival van MTvO De Jante dat jaarlijks half juni wordt georganiseerd in de Velodroom van Oostende. Een gezellig samenzijn van motorrijders om de zomer te vieren. Normaal gesproken rijden we op de motor naar Oostende, maar dit jaar was alles anders. In plaats van twee uur rijden we nu in twee dagen naar de plaats van bestemming. Het verbaast me toch hoe snel we met een relatief lage snelheid toch een grote afstand afleggen.

2 oude brommers, bepakt en bezakt

Bierkratjes als bagagerek

Richard is erg handig en maakte van 2 oude bierkratjes een bagagerek zodat we onze tent, luchtbed en slaapzakken mee kunnen nemen. De Vespa Piaggio is zwaar beladen en de Skyteam sjouwt de zadeltassen van de motor mee. Een paar schone onderbroeken en een tandenborstel en daar moeten we het mee doen.

De Plompe toren aan de Oosterschelde

Langs de Oosterschelde en over de Neeltje Jans

We rijden een stuk langs de Oosterschelde en stoppen even om wat te drinken bij de Plompe Toren aan de Oosterschelde. Onderweg hadden we al behoorlijk wat bekijks en tijdens deze stop werd dat niet minder. Velen willen weten waar we heen gaan en waarom op de brommer. Het antwoord is niet zo moeilijk: omdat het leuk is. Gewoon omdat het leuk is en omdat het kan.

Op de Oosterscheldekering Neeltje Jans

Met de boot van Vlissingen naar Breskens

Wat met de auto al jaren niet meer kan, lukt met de brommer nog wel; overvaren van Vlissingen naar Breskens. Het scheelt veel tijd en is ook nog eens leuk om even op het water te zijn. Met de motor of auto moet je een behoorlijk eind omrijden, al heeft de Westerscheldetunnel voor velen al veel tijdswinst opgeleverd. Je mag met de boot mee als je lopend, op de fiets of op de brommer bent.

Uitzicht vanaf de boot richting Breskens
De brommer staat vastgebonden op de boot

Een zere kont, maar veel plezier

We hebben veel lol en genieten van de rit, maar uiteindelijk wel een behoorlijk zere kont. Dat hoort er nu eenmaal bij en is snel vergeten als we over een prachtig fiets-brommerpad door de natuur achter Breskens rijden. Hoewel we de regels wel kennen, binnen de bebouwde kom over de weg en buiten de bebouwde kom op het fietspad, is het soms spoorzoeken naar het juiste pad. Soms staat er ineens een bord met einde brommerpad en dan zie je niet meteen waar je dan wel moet rijden. Na een uurtje of drie zijn we in Cadzand en overnachten hier op een camping. De eigenaar van Camping  Wulpen is zeer behulpzaam. We mogen een campingstekker van hem lenen, we kunnen broodjes voor de volgende ochtend bestellen en hij belooft ons koffie bij het ontbijt.

Eastend in de Velodroom

De volgende dag rijden we door naar Oostende waar het feest al is losgebarsten. Vele oude en jonge bekenden en volledig onbekenden. Het is er altijd gezellig.

Onze brommertjes staan tussen de grote motoren
Gezelligheid op Eastend

Een beetje pech, maar toch terug naar huis

Op zondag laden we de tent weer op de brommer en vertrekken vol goede moed naar huis. Vandaag rijden we in een keer terug, een rit van zo’n vijf uur. Maar, nog geen driehonderd meter verderop wil de Vespa niet meer verder. Al snel weet Richard het probleem en hij kan dit niet zomaar even repareren. Gelukkig zijn vrienden van MTvO zo lief om ons het motorblok van hun Vespa te lenen en na twee uurtjes sleutelen en alles omzetten kunnen we toch op weg naar huis.

De Vespa wil niet meer
Op het terras in Vlissingen

We halen net op tijd de boot naar Vlissingen en eten op het terras een frietje. Na een goede vijf uur zijn we, met zadelpijn, maar intens tevreden, weer thuis.